Det, der har vist sig at have størst effekt i forhold til at rekruttere frivillige, er at bruge sit netværk og netværkets netværk. Fordelen er bl.a.:
- at I er sikre på, at budskabet kommer ud til potentielle frivillige, fordi det leveres mundtligt eller skriftligt direkte til udvalgte personer
- at I kan målrette jeres information til modtagerne, fordi I ved, hvem de er
- at I kan nå ud til rigtig mange
- at det er gratis og ofte tidsbesparende.
At rekruttere med ros
En af grundende til, at rekruttering gennem netværk virker, er fordi, at det giver mulighed for at gøre informationen til den potentielle frivillig personlig. Den, der kender personen, ved også hvad der kan vække interesse hos ham eller hende.
Samtidig har I mulighed for at fortælle den potentielle frivillige, hvorfor lige præcis han eller hun kunne være en rigtig god frivillig hos jer. Fortæl, hvilke personlige og faglige kompetencer I ser i vedkommende, som vil være en gave for jer. Gennem ros kan I vække interesse, da de fleste af os gerne vil lave noget, vi er gode til.
Kender du nogen, der kender nogen?
Omvendt er der nogle, der med det samme siger nej, hvis der er nogle, der spørger, om de kunne have lyst til at være med i noget nyt. De vil helst ikke blive fanget ind i en masse projekter.
For denne målgruppe kan det hjælpe at spørge, om de kender nogen, der kunne være relevante kandidater til det spændende job, i stedet for at spørge dem, om de selv har lyst. Det fjerner presset fra dem og giver dem bedre tid til at tænke over, om det kunne være noget for dem selv. Hvis ikke, kan det være, at de kender nogen, de kan henvise videre til.